Ut i snön – detta måste du testa.

Vinter. Årstiden som många löpare bävar inför. Det är mörkt och kallt och en vill inte gå in på ett löpband men heller inte pulsa i decimeter av snö, för att sedan halvt frysa ihjäl sig. Men, jag skulle faktiskt uppmana dig att gå ut ändå. Investera i bra kläder – tänk lager på lager – så lovar jag dig, du kommer inte frysa. Du kommer inte ångra dig. Du vill tror jag hellre, ha mer! Lita på mig. Testa i alla fall…

När du väl kommit ut då? De trogna distanspassen och de stående intervallerna kanske inte går att köra – inte på samma sätt i alla fall – tänk annat. Variation. Det ska vara roligt. Vinterlöpningen kanske inte behöver vara så strukturerad som du annars vill. Improvisera. Använd fantasin. Använd möjligheterna, använd snön..

* Transportlöp till en närliggande fotbollsplan eller plan gräsmatta. Gärna oplogad. Nu ska du pulsa i snö. Använd planens kort- eller långsida, du bestämmer! Spring dess längd du har valt x 10. Vila 30 sekunder mellan varje intervall. Under dessa intervaller tvingas du lyft knäna högre, pulsen går upp och lårmusklerna får en härlig påfrestning. 

* Vill du hellre testa något annat, då springer du 8 x 1 min. På samma plats. En oplogad fotbollsplan eller plan gräsmatta. Du ska välja en hastighet något snabbare än din vanliga distansfart. Vila 30 sekunder mellan varje intervall. Borsta sedan av dig snön och transportlöp hem.

* Backträning. Transportlöp till en närliggande pulkabacke. Passa på när dina barn eller när du själv vill spendera en dag i pulkabacken. Ruscha uppför halva backen (hela backen om den inte är alltför brant) och kör race nedför med barnen eller med dig själv. Antingen med löpningen som hjälp eller med pulka/madrass. Upprepa 8 gånger. Pulsen går upp, du fokuserar på löptekniken, du kan samtidigt hålla koll på barnen och ett gott och härligt skratt utlovas när du flyger nedför backen. 

Som sagt, använd fantasin… 

Oavsett vad du väljer – distans eller intervaller – så kommer din kropp få arbeta på ett sätt den kanske inte vanligtvis är van vid. Under vintern när du är ute måste fokuset läggas på löptekniken. Tänk korta steg och lyft på knäna istället för att bara forcera snabbt genom snön. Du jobbar också en hel del med balansen, tänk på att slappna av och låta armarna pendla fritt. För att optimera att du inte halkar och slår dig.

Ytterligare en sak – Korta ned passen. Minusgraderna kanske gör att du inte kan vara ute lika länge. Det gör ingenting. Men glöm heller inte, är det kallare än 15 minus kanske du ska välja en annan typ av träningsform den dagen. Var rädd om dina luftrör!

asicsIMG_5147

En sak till – Glöm inte att ha roligt!

/ M A R I

2 tankar på “Ut i snön – detta måste du testa.

Lämna en kommentar